JP politiek voor jongeren

forum voor een nieuwe democratie

Meer dan 40% van alle Nederlanders is niet naar de stembus gegaan voor de gemeenteraadverkiezingen. Ik ook niet! Weet je waarom? Vanwege de coalitievorming.

Een machtsvorming van politieke partijen die niet strookt met het begrip democratie.

Voor of tegen? Wie maakt de politiek? Gemeente, Rijk, Europa, Verenigde Naties

of misschien de Beurzen, Nederlandse Bank, Internationaal Monetair Fonds? Ik ben

geheel de weg kwijt. Jij ook? En hoe ziet jouw toekomst eruit. Wat kun je hieraan doen?

Jouw stem is belangrijk! Wat is jouw stem? Weet je wat je wil? Links of rechts, arm of rijk, vooruit of achteruit of wil je er eerst met mij en anderen over praten? Wie zijn wij?

Wij zijn jongeren die graag met jou het forum voor een nieuwe democratie starten.

JP is een forum en geen partij! Democratie is een bestuursvorm gebaseerd op het menselijke gelijkheidsideaal. Politiek is besturen. JP kan echter meer! JP gebruikt de stem van het forum. Jouw stem, mijn stem, onze stem voor de invoering van een nieuwe democratie in de politiek.

Wat is deze nieuwe democratie? Hoe kan JP deze nieuwe democratie door middel van een forum vormgeven? Ik weet het. Jij ook? Geef je reactie op dit artikel of mail jouw interesse om aan het forum mee te doen naar d.vanvierzen@online.nl en help mee aan het opzetten van de JP website.

WIKIPEDIA

Democratie is een bestuursvorm. Het Nederlandse woord stamt af van de Griekse woorden δῆμος (dèmos), “volk” en κρατέω (krateo), “heersen, regeren” en betekent dus letterlijk “volksheerschappij”. Dit houdt in dat het volk zelf stemt over de wetten, zoals bijvoorbeeld in Athene, of het volk verkiest vertegenwoordigers die de wetten maken, zoals in België en Nederland.

In een democratie is de voltallige bevolking soeverein en is alle autoriteit gebaseerd op de (minstens theoretische) instemming van het volk. Deze bestuursvorm is gebaseerd op het menselijke gelijkheidsideaal. Als iedereen vrij en gelijk in rechten en plichten geboren is (zoals in het eerste artikel van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat) dan heeft ook niemand méér recht dan een ander om bepaalde wetten vast te stellen of beslissingen te nemen. Het implementeren van die theorie in de politieke praktijk is vaak niet eenvoudig en kent vele aspecten.